Magia dawnego brzmienia

Alicja Renkiewicz, 30 września 2009, Przegląd Olkuski

Tak unikalnym zabytkiem może pochwalić się tylko kilka europejskich miast. Wkrótce znów będziemy mogli posłuchać wyjątkowego brzmienia organów znajdujących się w bazylice mniejszej św. Andrzeja Apostoła. Już w najbliższy weekend rozpoczynają się bowiem Międzynarodowe Dni Muzyki Organowej i Kameralnej - w tym roku jubileuszowe - piętnaste. Nie może więc zabraknąć prawdziwych gwiazd. Wystarczy wymienić tak znane nazwiska, jak: Wijnand Van De Pol, Marek Torzewski, Andrzej Białko, Ludger Lohmann czy grupę Gospel Choir. Koncerty rozpoczną się w piątek o godzinie 19. W Miejskim Domu Kultury dostępne są cegiełki w cenie 30 zł, uprawniające do wstępu na wszystkie imprezy festiwalu. Bilety na koncerty odbywające się jednego dnia kosztują 2 zł dla młodzieży szkolnej i studentów, 5 zł dla emerytów i rencistów oraz 15 zł dla pozostałych melomanów. Można je kupić przed koncertami przy wejściach do bazyliki.
Późnorenesansowy instrument, którym szczyci się olkuska bazylika, należy, w opinii wielu fachowców, do najcenniejszych tego typu zabytków. Historia organów sięga 1611 roku, kiedy podpisano umowę na wykonanie instrumentu z Hansem Hummlem, wybitnym organmistrzem niemieckim mieszkającym w Krakowie. Po śmierci syna, który zginął podczas budowy instrumentu, Hummel opuścił Olkusz. Budowę dokończył jego uczeń, Jerzy Nitrowski. Długoletnia konserwacja organów, zakończona w 1992 roku, przywróciła im dawną świetność. Instrument posiada dwa manuały (klawiatury ręczne), pedały (klawiaturę nożną) i 31 głosów. Olkuskie organy mistrza Hummla przedstawiają szczególną wartość, zachował się w nich oryginalny mechanizm i większość spośród 1776 piszczałek. Te głosy, które uległy przeróbce, zostały wiernie zrekonstruowane według zachowanych wzorów. Dla uzyskania jak najwierniejszego brzmienia zdecydowano się na strojenie organów w - obowiązującym w połowie XVII wieku - stroju nierównomiernie temperowanym. Dlatego na olkuskim instrumencie można wykonywać tylko muzykę renesansową i wczesnobarokową.

powrót